TILMELD DIG SPROGDAGEN

Sprogdagen er et både fagligt og festligt arrangement. Inden årets sprogpriser bliver delt ud, kan du høre inspirerende indlæg med afsæt i årets tema.

Her kan du se, hvem der vandt Sprogprisen 2021.

Bæredygtighed eller greenwashing?
Ordene er på hårdt arbejde, sætninger twistes, og billederne er visuelt indbydende. Både det verbale og det nonverbale sprog spiller en afgørende rolle, når for eksempel virksomheder, organisationer og politiske partier skal være ”grønne”, ”klimavenlige” og ”bæredygtige”. Men hvor går grænsen for kreativiteten? Hvad virker, hvad virker ikke? Og hvad sker der, hvis ordene bliver stemplet ”greenwash”?

På årets sprogdag, mandag den 3. oktober, deler en kommunikationsekspert, en retoriker, en forbrugerrepræsentant og en direktør i en stor virksomhed deres værktøjer, overvejelser og erfaringer.

Tidspunkt
Mandag d. 3. oktober 2022 kl. 16:30

Sted
DMJX København – Emdrupvej 72 – 2400 København NV
Lige ved siden af Emdrup station. Bus 21 kører også lige til døren.

Pris
Det er gratis at deltage, men du skal tilmelde dig på forhånd.
Tilmelding sker via siden her.

OBS
Hele arrangementet vil blive livestreamet her, og der vil blive taget billeder i løbet af Sprogdagen.

16:30 – Dagens program
TINA REICHSTEIN, direktør i virksomheden Syntaksis og medarrangør, sætter rammen for de faglige oplæg.
16:35 – Velkomst
THOMAS HESTBÆK ANDERSEN, direktør i Dansk Sprognævn, byder velkommen.
16:40 – Bæredygtig kommunikation
Solide data, transparens og reelle ønsker om forandring skal være banket godt og grundigt fast, hvis en virksomhed skal sikre sig mod at blive beskyldt for greenwashing.

Partner og rådgiver BARBARA BREGENDAL fra Lead Agency fortæller om konflikter mellem følelser og fakta, om at være grøn på alle platforme og om at løse, hvad hun kalder en “kompleks kommunikationsopgave”.
17:05 – Bæredygtige virksomheder
Med rådgivningsopgaver indenfor en lang række brancher har danske COWI sat nye standarder for, hvordan en virksomhed – med egne ord – kan arbejde “for en mere bæredygtig og sammenhængende verden”.

Kommunikationschef i COWI MANUEL VIGILIUS fortæller om sammenspillet mellem konkrete handlinger – både indadtil og udadtil – og brugen af sproglige virkemidler.
17:30 – Kort pause
Vi holder en kort og bæredygtig pause, hvor du har mulighed for at strække benene lidt.
17:45 – Bæredygtig ved et tilfælde
IKEAs reklamefilm Accidental Environmentalist – A Better World Starts at Home (2019) fremstår som en hyldest til forbrugere, der uforvarende bidrager til klimaindsatsen gennem deres køb af IKEAs produkter.

Professor i retorik LISA STORM VILLADSEN analyserer filmens retoriske greb og diskuterer iscenesættelsen af koncernen og dens konstituering af varehuskunderne som forbilledlige klimaaktivister.
18:10 – Bæredygtig markedsføring
Bæredygtig er ikke et ord, virksomheder bare kan bruge i flæng. Det har en ganske specifik betydning, og som virksomhed kan man straffes for at bruge det til at vildlede forbrugere.

Forbrugerombudsmand CHRISTINA TOFTEGAARD NIELSEN fortæller om, hvordan institutionen ser på virksomheders brug af bæredygtighedsudsagn i markedsføringen.
18:40 – Prisoverrækkelser
Prisoverrækkelser og motiveringstaler.
19:10 – Reception
Vi runder af med uformel hygge og lidt godt til ganen.
Vi tager forbehold for ændringer i programmet.


Se, hvordan vi behandler dine oplysninger, i Sprogprisen.dk's privatlivspolitik.