Årets bedste brev/e-mail 2019
Sprogprisen for årets bedste brev/e-mail gik til Hovedstadens Letbane og Metroselskabet for klar besked til potentielle huskøbere nær den kommende letbane mellem Lyngby og Ishøj.
Læs dommerkomiteens begrundelse under billedet.
Dommerkomiteens begrundelse
Prisen blev overrakt af sprogprisdommer og kommunikationsrådgiver Anne Katrine Lund med denne begrundelse:
Det gode brev og den gode e-mail er en meget svær genre. For her er vi alle ekstra kritiske læsere. Når nogen har skrevet vores navn øverst, så forpligter det. Teksten SKAL være målrettet i indhold, så vi oplever, at det er relevant. Tonen skal matche vores relation, ellers bliver vi hurtigt fortørnede. Og kommunikationen skal være timet, så vi får den på det helt rette tidspunkt. Rigtig gode brev er sjældne – men de findes. I år er prisvinderen ligefrem en e-mail, der jo ellers tit er lovlig hurtigt formulerede.
Mailen er indstillet af modtageren af den pågældende mail; en kvinde, der sammen med sin kæreste så på hus i Ejby ved Glostrup, og de var bekymrede for Letbanebyggeriet og støjen fra byggepladsen. Derfor skrev hun en mail til Letbanens info-mail.
Lave forvetninger
Forventningerne var ikke høje. Hun var i tvivl, om hun fik svar, hvornår, og om det blot var et eller andet generelt. Men hun blev så glad for svaret, at hun indstillede det til Sprogprisen.dk.
Hun skriver:
Jeg blev så glad, da jeg modtog mailen og læste den – her var et svar på en mail sendt til en info-mailadresse, som var personligt og tog udgangspunkt i lige netop VORES situation – ikke et standardiseret svar på, hvad jeg er sikker på, er mange daglige henvendelser.
Medarbejderen beskrev den information, der var tilgængelig, på en overskuelig måde samt påpegede, hvor i de lange dokumenter, vi skulle se. Og det blev pænt og udførligt forklaret, hvorfor der ikke var mere information tilgængelig på daværende tidspunkt.
I en verden, hvor meget bliver mere og mere digitalt og upersonligt, synes jeg, det var et personligt og vedkommende svar, vi fik, og hvor det var tydeligt, at medarbejderen havde gjort, hvad hun kunne, for at give os så meget information, som muligt.
Og derfor vinder Hovedstadens Letbane og Metroselskabet.