Årets bedste hjemmesidetekst 2019
Sprogprisen for årets bedste hjemmesidetekst gik til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen og Skattestyrelsen for en hjemmeside, der forklarer forskellen på forskudsopgørelse og selvangivelse.
Læs dommerkomiteens begrundelse under billedet.
Dommerkomiteens begrundelse
Prisen blev overrakt af sprogprisdommer Anne-Marie Skov, bestyrelsesformand i Tuborgfondet, med denne begrundelse:
Vinderen af årets bedste hjemmesidetekst er ikke altid lige populær. Faktisk er det nok en af de institutioner, der er skrevet mest kritisk om i året, der er gået. Samtidig har vinderen stort set hele Danmark som målgruppe: unge – gamle, fattige – rige, lønmodtagere – selvstændige. Årets vinder kender dig på mange områder bedre end din egen mor – har i hvert fald flere oplysninger om dig, end du måske umiddelbart har lyst til give.
Vinderen af årets bedste hjemmesidetekst er SKAT.dk – mere konkret hjemmesidens illustration og tekst om forskudsopgørelse og årsopgørelse og forskellen på de to.
Fra reaktiv straf til proaktiv support
Der var engang, hvor vi brugte dagevis på at forstå og udfylde årets SELVANGIVELSE til Skattevæsenet, som nogen i et forsøg på humanisering kaldte Skattefar! Vi svedte over de trykte formularers svære ord og ønskede, at vi kendte nogen, som kunne hjælpe os med at udfylde de mange skemaer, og hvor vi gruede for at blive indkaldt til forhør – det såkaldte torskegilde – hvis væsenet ikke var tilfreds.
Men med en stor indsats fra SKAT og med digitaliseringens nye muligheder for hjælp til selvhjælp er det i imponerende grad lykkedes at vende det årlige selvangivelsesmareridt til en langt mere positiv oplevelse, hvor brugeren “nudges” igennem hele processen, som er vendt fra reaktiv straf til proaktiv support – eller som indstilleren skriver i sin begrundelse:
Jeg føler mig rigtig godt taget imod af teksten. Den er lidt som en venlig serviceperson, der kærligt siger ‘Nu skal jeg forklare dig, hvad det handler om.’ Her er ingen dumme spørgsmål. Det kan jeg godt lide!
Informativ og modtagerorienteret
Det er netop det modtagerorienterede, som er et gennemgående træk både i den konkrete tekst her, men også generelt på hjemmesiden. Uanset om SKAT taler til borgeren eller virksomhedsejeren, er henvendelsen direkte og i et klart, let forståeligt og venligt sprog: “Juster DIN forskudsopgørelse …” og “Når DU køber en virksomhed …”
De enkelte afsnit er formuleret som klare spørgsmål og enkle svar, og skulle man alligevel sidde tilbage med ubesvarede spørgsmål til sidst, så er der en særlig rubrik, som giver mulighed for at stille yderligere spørgsmål.
Endelig er der mulighed for at få oplæst teksten, hvis du har problemer med synet, ligesom det også er muligt at få oversat teksten til engelsk og tysk, hvis du arbejder her som udlænding.
Alt i alt en eksemplarisk hjemmeside: informativ, modtagerorienteret med gode illustrationer og sidst, men ikke mindst altid med det mest aktuelle emne i overskriften. Da jeg tjekkede i går, var det: “årsopgørelsen er klar – TAST SELV”, så jeg med det samme kunne logge på og se, om jeg skulle have penge tilbage … Og tænk, det skulle jeg!!