Vinderne af Sprogprisen.dk 2019
Sprogprisen.dk 2019 til SKAT.dk, Hovedstadens Letbane, Politiet, 3F og “Lej et Lig”
Årets bedste hjemmesidetekst
“Med en stor indsats og med digitaliseringens nye muligheder for hjælp til selvhjælp er det i imponerende grad lykkedes at vende det årlige selvangivelsesmareridt til en langt mere positiv oplevelse, hvor brugeren ‘nudges’ igennem hele processen, som er vendt fra reaktiv straf til pro-aktiv support.”
Ordene kom fra sprogprisdommer Anne-Marie Skov, bestyrelsesformand i Tuborgfondet, da hun torsdag aften begrundede, hvorfor Skattestyrelsen sammen med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen fik Sprogprisen.dk 2019 for en hjemmeside, der forklarer forskellen på forskudsopgørelse og selvangivelse.
Anne-Marie Skov roste hjemmesiden for at være “modtagerorienteret med gode illustrationer”; en karakteristik, som ikke er en selvfølge, når offentlige myndigheder kommunikerer med borgerne.
Årets bedste brev/e-mail
I kategorien årets bedste brev eller mail var der sproglige roser til Hovedstadens Letbane og Metroselskabet for klar besked til potentielle huskøbere nær den kommende letbane mellem Lyngby og Ishøj. For som sprogprisdommer Anne Katrine Lund konstaterede, er “det gode brev og den gode mail en meget svær genre. For her er vi alle ekstra kritiske læsere. Når nogen har skrevet vores navn øverst, så forpligter det. Teksten skal være målrettet i indhold, så vi oplever, at det er relevant.”
Årets bedste tekst på sociale medier
2019-prisen for brug af sociale medier gik til Rigspolitiet, som med efterlysningskampagnen “Vi ved, du er derude” på Twitter ifølge sprogprisdommer og teaterinstruktør Peter Langdal leverede “herligt levende sprog, der taler direkte til mig, ledsaget af et stillfoto, der kommunikerer budskabet soleklart: ‘Kom hjem til os på stationen, vi skal nok være kærlige ved dig. Vi har jo så meget at snakke om’.”
To sprogpriser uden for kategori
Sprogpriserne blev overrakt på Sprogdagen 2019, der havde digitalt sprog som tema. Og uden for kategori fik fagforbundet 3F en pris for sin reklamefilm om voksende ulighed, “OG DET ER DAAANMARK”. Sprogprisdommer Charlotte Sahl-Madsen, direktør, bestyrelsesmedlem og tidligere konservativ videnskabsminister sagde i begrundelsen, at “fagbevægelsen har altid kunnet noget med kommunikation. Sproget blomstrer. Budskaberne står energifyldte og modstandsdygtige – altid klar til kamp. Sådan er det også i 2019.”
Se eksempler på Lej et Ligs levende tekster >>
Biludlejningsfirmaet “Lej et Lig” fik en pris uden for kategori for sin “legende og selvironiske tone”, som sprogprisdommer og kommunikationsrådgiver Sune Bang udtrykte det. “Teksten skiller sig markant ud og skaber en forfriskende og anderledes lyst til at læse med. Fordi vi ved, at vi altid får en lille sproglig gave, hvis vi bruger tiden.”
Som eksempler på “Lej et Ligs” ligefremme sprog nævnte Sune Bang “Vi lover, at den ikke bliver svær at tage afsked med”, “Flyttebil fra 350 kr. Det handler om at tømme din lejlighed, ikke din bankkonto” og “Varevogn fra 450 kr. Der røg sidste undskyldning for at blive boende hos din grimme kæreste”.
Foto: Jørgen Chr. Wind Nielsen